söndag 3 mars 2013

Gröt

Idag har Vasaloppet 2013 gått av stapel och varje år säger jag likadant: - nästa år ska jag köra TjejVasan. Men det blir ju aldrig av. Men vasaloppsfrukosten framför TV är ett måste och väldigt mysigt. Nybakt bröd, gröt och en stor kopp te. Här kommer recept på min egen grötblandning som är jättegod. Nästa år SKA jag åka Tjejvasan :)


Recept
5 dl rågflingor
5 dl fiberhavregryn
1 dl krossat linfrö
1 dl skalad hirs
1 dl flingblandning

Blanda allt i en stor skål och häll upp i en glasburk med lock för förvaring.

Tillagning 1 port.
1 dl grötblandning
2 dl vatten
1 nypa salt

Tillagning i mikron:
Blanda grötblandning, vatten och salt i en djup tallrik. Sätt in på full effekt i mikron i 2 minuter. Blanda om och sätt in i 1 minut till på full effekt.

Tillagning på spis:
Blanda grötblandning, vatten och salt i en kastrull. Koka upp. Sänk värmen och koka sakta i 10-15 minuter under omrörning.

Servera med rivet äpple och kanel eller färska eller frysta bär som blåbär och hallon och mjölk.

1 kommentar:

  1. Om du åker nästa år lovar jag att bjuda dig på gröt (eller annan varfri mat) efteråt!

    SvaraRadera