torsdag 8 november 2012

Chokladcupcakes

När man älskar att baka som jag så är man så tacksam att man har människor runt omkring sig som uppskattat att man bakar åt dem. Och det har jag. Min makes arbetskamrater får titt som tätt nya konstiga kreationer att smaktesta. Vet inte om det alltid är sanning, men hittills har det bara varit tummen upp.

Det här receptet är från Roy Fares bok "Sweet" fast med min egna tvist. Hoppas det smakar ;)



Recept 12 Cupcakes

Frosting
200 gram choklad
2 dl grädde
100 gram philadelphiaost

Hacka chokladen i bitar. Häll grädden i en kastrull och värm försiktigt på spisen. Lägg i den hackade chokladen och låt den sakta smälta medans du rör om. Rör om tills all choklad har smält och ställ in i kylen i ca 1 timma för att stelna.
Vispa ner färskosten, lite i taget, med en elvisp. Vispa till det är en tjock frosting.

Crunch
1 dl socker
1 dl hasselnötter

Häll sockret i en stekpanna och smält försiktigt. Ta av från plattan och lägg i nötterna och blanda om ordentligt. Ta fram ett smörpapper och häll socker och nötblandningen över papperet. Låt svalna helt och hacka sedan grovt.

Muffinssmet
125 gram smör
3 ägg
2 ½ dl socker
2 dl vetemjöl
1 ½ tsk vaniljsocker
1 nypa salt
½ tsk bakpulver
1 ½ dl kakao

Sätt ugnen på 180 gradet. Lägg muffinsformar i en muffinsplåt. Smält smöret och ställ åt sidan för att svalna. Visp ägg och socker vitt och pösigt. Blanda alla torra ingredienser i en bunke och sikta sedan ner det i äggsmeten. Häll sist ner det smälta smöret lite i taget och blanda väl. Klicka ner smeten i muffinsformarna och grädda i mitten av ugnen i 18-20 minuter. Låt muffinsen svalna.

Spritsa frosting på muffinsen. Gör en fördjupning i frostingen och häll i kolasås. Jag hade kvar kolasås från en burk kondenserad mjölk som jag hade kokat till kolasås, men man kan använda färdigköpt. Strö över crunch och njut.







2 kommentarer:

  1. Fantastiskt goda!!!! TACK!!
    Jättegott. Jag är en av världens gladaste arbetskamrater.
    // Victoria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar, vad roligt att ni tyckte om dem. Alltid roligt med lite respons :)

      Radera