måndag 1 oktober 2012

Cookies

Jag var i Stockholm för ett tag sedan och köpte Renée Voltaire´s Kokos Socker med mig hem. Det är ett socker som kommer från kokosblommans söta och näringsrika nektar. Tänkte det kunde vara kul att baka med. Men sen blev det bortglömt och har legat i lådan ett tag, tills idag när jag hittade det och bakade kakor på det. Det skulle vara farinsocker i orginalreceptet, men jag bytte ut det mot kokos sockret istället. Vet inte om det blev så mycket annorlunda...kanske lite mer kolasmak.

Recept

100 g smör
1 dl socker
1 dl kokos socker (eller farinsocker)
1 ägg
2 dl havregryn
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
2 ½ dl vetemjöl
2 dl grovt hackade nötter
2 dl grovt hackad mörk, ljus eller vit choklad

Sätt ugnen på 200 grader. Rör smör, socker och kokos socker ljust och poröst. Tillsätt ägget och rör smeten slät. Blanda det torra ingredienserna och rör ner det i smeten. Klicka ut ca 20-24 kakor på en smörpapper klädd plåt. Grädda mitt i ugnen i ca 12-15 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar